לאור השאלות הרבות שעולות בפורומים שונים לגבי רכבים חשמליים וטעינת רכבים חשמליים החלטתי לרכז עבורכם את החוקים והתקנות נוגעות לדבר.

הגדרות

"התקנה סמויה" – התקנה של כבל שאינה נראית לעין בתוך אדמה, קיר, תקרה, רצפה, מחיצה, צינור או מובל אחר הרציפים לכל אורכם, ללא אפשרות פתיחת פתחים, הורדת מכסים או סילוק מחיצות, אלא באמצעות כלים בלבד;

"התקן טעינה" – מכשיר חשמלי מיטלטל ייעודי המשמש לטעינת רכב חשמלי המיועד למצב פעולה 2( 2 MODE ,)כמשמעותו בתקן 1-61851 IEC בכפוף לאמור בהנחיות אלו;

"התקנה קבועה" – התקנה שאינה נותנת אפשרות להעברת הציוד המותקן או העתקתו אלא על ידי שימוש בכלים;

"מצב פעולה" )MODE – )מצב פעולה לטעינת רכב חשמלי כמשמעותו בתקן 1-IEC61851;

"מעגל סופי לטעינה" – מעגל המזין מערכת טעינה באופן בלעדי ושתחילתו בלוח הקרוב לה וסיומו בעמדת הטעינה עצמה או בבית תקע המזין התקן הטעינה

"מעגל סופי לטעינה" – מעגל המזין מערכת טעינה באופן בלעדי ושתחילתו בלוח הקרוב לה וסיומו בעמדת הטעינה עצמה או בבית תקע המזין התקן הטעינה

"מערכת ניהול כבילה" – מערכת שמטרתה להגן על כבל טעינה מנזק מכני ושכוללת מקום ייעודי להנחת הכבל וארגונו בזמן אי שימוש;

"מקום סכנה מוגברת" – מקום שבו התנאים ותהליכי העבודה וכל גורם אחר מגדילים באופן ניכר את הסכנה להלם חשמלי, לשריפה, להתפוצצות ולפגיעה מכנית וכימית במתקן חשמלי;

"נקודת חיבור" – נקודת קצה בהתקנה קבועה המיועדת לטעינה של כלי רכב חשמלי, כגון בית תקע או מחבר לרכב חשמלי;

"עמדת טעינה" – מכשיר חשמלי ייעודי לטעינת רכב חשמלי המותקן בהתקנה קבועה. עמדת )MODE 4( IEC61851-23 בתקן או( MODE 3( IEC61851-1 תקן בדרישות תעמוד הטעינה בכפוף לאמור בהנחיות אלו;

"רכב חשמלי" – רכב מסוג M או N כמשמעותו בתקנה 271א לתקנות התעבורה, התשכ"א–1961 המונע באופן מלא או חלקי מאנרגיה חשמלית;

"מקום ציבורי" – מקום אליו יש גישה לקבוצה בלתי מוגדרת של אנשים;

"שינוי יסודי" – שינוי באמצעי ההגנה בפני חישמול, החלפה או הוספה של אבזר, תוכנה או חומרה המביאה לידי הגדלת הספק הטעינה ביחס להספק שהיה בעת ההפעלה הראשונה של מערכת הטעינה, החלפה או שינוי של קונסטרוקציה של עמדת הטעינה;

טעינת רכב חשמלי

טעינת רכב חשמלי תבוצע באמצעות מערכת טעינה בלבד. יש איסור להשתמש בכבל מאריך לצורך הטענת רכב חשמלי.

במקום ציבורי תבוצע הטעינה על ידי התקן טעינה בלבד. במקום שאינו ציבורי ניתן להשתמש בשקע סיקון (ת"י 60309) ובלבד שזרם הטעינה העובר דרכו לא יעלה על 16A.

שימוש בהתקן טעינה שהתקע שלו אינו עונה על תקן ישראלי 60309 יוגבל לעד שעתיים טעינה רצופה וזרם הטעינה יוגבל ל 10A. בית תקע המותקן מחוץ למבנה יהיה בעל דרגת הגנה IP44 לפחות. הדרישה תתקיים כאשר התקע שלוף.

תכנון התקנה ותחזוקת מערכת טעינה

תכנון, התקנה, תחזוקה וכל עבודת חשמל אחרת עבור מערכת טעינת רכבים תבוצע על ידי חשמלאי בעל רשיון מתאים לגודל המתקן אך לא פחות מחשמלאי מוסמך (3X80A ).

כל האביזרים והחלקים המשמשים לצורך התקנת המערכת יהיו בעלי תו תקן ישראלי ויעמדו בכל דרישות החוק והתקנות.

באחריות בעל המערכת לשמור תוכניות התקנה לרבות תוואי הסופי של תשתיות החשמל כולל תשתית הטמונה בקרקע, ציון מיקום לוחות החשמל מיקום עמדת הטעינה וכל פרט הקשור להתקנה.

התקנת עמדת הטעינה

העמדה ומערכת ניהול הכבלים יותקנו על משטח יציב כגון קיר מיבנה או עמוד.

התקן טעינה יונח בעת השימוש על משטח יציב כגון קיר מבנה או עמוד.

הזנה לעמדת טעינה

העמדה תוזן ממעגל יעודי עבור עמדת הטעינה בלבד.

המעגל הסופי יהיה עשוי מכבל בלבד. הכבל יהיה שלם לכל אורכו. כניסת כבל לעמדת הטעינה על ידי התקן מבודד יעודי בלבד.

המעגל יהיה מוגן על ידי מפסק אוטומטי או מפסק אוטומטי זעיר.

המעגל יותקן בהתקנה סמויה בלבד.

העמדה תיהיה מוגנת מפני זרם יתר.

במקום ציבורי העמדה תוגן מפני מתח יתר.

הגנה בפני חישמול

הגנה בפני חישמול תתוכנן ותבוצע על פי סוג העמדה וההגנות המובנות הקיימות בה. באופן עקרוני עמדה שאינה מוגנת מפני זליגת זרם ישר DC מחויבת בהגנה על ידי פחת סוג B או מפסק מסוג A יחד עם התקן לזיוהי זליגת זרם DC לפי IEC 62955 או מפסק מגן מסוג בתקן IEC 62423 יחד עם התקן לזיהוי זליגת זרם DC יחד עם התקן לזיהוי זליגת זרם DC על פי תקן IEC 62955 .

במתקן מאופס יש לוודא כי חניית המכונית ומיקום עמדת הטעינה נמצאים בתחום השפעת הארקת היסוד של המתקן החשמלי המזין או שבוצעה השוואת פוטנציאלים מקומית בהתאם להוראות תקנות החשמל.

ממסר פחת סוג B שניידר אלקטריק

כבל הטעינה

טעינה תבוצע בהמצאות כבל המחבר בין הרכב לעמדת הטעינה או התקן הטעינה בלבד.

אורכו של הכבל לא יעלה על 8 מטר ויהיה מותאם למקום ההתקנה.

במערכת ניהול כבילה אורכו של הכבל יכול לעלות על 8 מטר אך לא יעלה על 10 מטר.

הערות טכניות

תשתית הכבילה צריכה לקחת בחשבון את אורך הקו ואת גודל החיבור בבית. שטח החתך של הכבילה קובע את גודל המבטח שמגן על הקו. בישראל, נקבעו שיטות התקנה שונות המוגדרות בחוק החשמל, כל שיטה קובעת את העומס המירבי המותר להעמיס על כבל.

בכלל אצבע אפשר לומר שהעומסים המרביים המותרים על חוק החשמל הם:

כבל 1.5 ממ"ר עומס מותר 10 אמפר הגנה מפסק 10 אמפר

כבל 2.5 ממ"ר עומס מותר 16 אמפר הגנה מפסק 16 אמפר

כבל 4 ממ"ר עומס מותר 20 אמפר הגנה מפסק 20 אמפר

כבל 6 ממ"ר עומס מותר 25 אמפר הגנה מפסק 25 אמפר

 

 

 

גודל המעגל המרבי שבית בחיבור תקני של 3x25A יהיה עד 20A .

כלומר שטח החתך המירבי של מעגל הזנה בלוח יהיה 4 ממ"ר. מאחר וזרם הטעינה לרכב חשמלי בישראל בטעינה ביתית מוגבל בתקנות ל 16A לפאזה נוסיף בקצה הקו לוח נוסף ובו מפסק 16A שיזין את העמדה עם כבל של  2.5 ממ"ר.

יש לקחת בחשבון את יתר העומסים הנמצאים בבית כגון תנור אפיה, דוד חימום, מזגנים שצורכים עומסים כבדים במקביל. אם יש לי בית תלת פאזי בחיבור 25A והרכב צורך 16A, נשאר לי רזרבה של 9 אמפר ליתר המוצרים. דוד חימום צורך 2000W שזה בחישוב אצבע 8.7A כלומר 2 הצרכנים האלו במקביל צורכים 25A. מה שאומר שחיבור של 25A יכול בשימוש לא נכון לגרום לקפיצות רבות של המפסק הראשי עקב עומס יתר. במצב כזה כדי לשקול טעינת הרכב רק בשעות הלילה כאשר אין שימוש במכשירים אחרים.

על פי תקנות החשמל, כל מתקן חשמלי קבוע שאין קשר עין ישיר ממנו ללוח החשמל המזין והמרחק מלוח החשמל עולה על 3 מטר מחויב בהתקנת מפסק פאקט הכולל ניתוק הפאזות והאפס. לכן ליד המטען יש להתקין מפסק מסוג פאקט.

 

 

תקנות לטעינת רכב חשמלי

dror.nitzan@gmail.com​

‎+972 ​054-4600-908